Valoarea unui tablou - cine o stabileste si cat de corect

08.09.2017

         In contextul unei piete romanesti de arta destul de zbuciumata si in plina formare, se pune intrebarea, legitima, daca valoarea artistica a unui tablou este egala cu valoarea ei monetara, comerciala. Desi in ultimii ani au aparut pe piata galerii noi si o promovare masiva chiar din partea artistilor uneori, colectionarul roman, viciat de lipsa de informare si de suspiciunea care plana in sfera artistica pana acum cativa ani si din dorinta de a evita deficientele de gust nascute dintr-o cultura precara, investeste in numele legendare ale picturii romanesti, adica acele nume care lasa sanse minime devalorizarii. Astfel, nume ca Grigorescu, Aman, Tonitza, Iser, Ressu, Baba, Ciucurencu sunt dintre acelea care nu lasa loc de interpretari, nu implica riscuri pentru plasamentele financiare si unde nu exista nici o urma de indoiala ca valoarea artistica si valoarea comerciala merg mana in mana fara tensiuni.

            Ce ne facem insa cu artistii contemporani? Pe ei trebuie sa-i judecam noi, sa le cumparam lucrarile si sa le stabilim astfel o valoare. Dar abia aici intervin selectia naturala si optiunea personala care angajeaza soliditatea educatiei fiecaruia si certitudinea gustului. In timp ce Adrian Ghenie de exemplu vinde in afara lucrari cu sume exorbitante, in Romania este cvasinecunoscut.

            Aceasta stare de fapt se datoreaza cred, faptului ca am fost intr-o stare vegetativa atata timp, o stare de recluziune, de mutenie, de inchisoare. Cat timp singurul cumparator cu putere era statul, acesta era liber sa creeze si sa demitologizeze artisti, dupa bunul sau plac. Astfel incat valoarea unui artist era data de propaganda si nevoile puterii centrale la un moment sau altul, nu era o valoare stabilita neechivoc de criticii de arta sau de o piata de profil.

          Nu contest aici valoarea nimanui dar ma doare sa vad ca arta contemporana si artistii tineri sunt marginalizati inca de colectionarii "cu renume". 

Goodby Gravity - Catalin Negoita, ulei pe panza, 2016
Goodby Gravity - Catalin Negoita, ulei pe panza, 2016

"E important pentru un artist ca lucrarea sa ajunga la X, personaj faimos. Dar e la fel de important ca cineva, oricine, sa vrea sa o cumpere. Snobismul in vanzarea artei e o capcana pe care noi o evitam. Sa cumpere arta oricine are inspiratia si posibilitatea financiara", spune Gabriela Massaci, directoarea galeriei Annart.

          Foarta multa lume care intra intr-o galerie de arta priveste cu entuziasm tablourile expuse insa doar putini intreaba daca sunt de vanzare. Unii primesc aceasta informatie cu placere si chiar cumpara cate un tablou.

           Piata din Romania este intr-o curba ascendenta in momentul asta, chiar daca nu este o crestere spectaculoasa.

             Reperele de validare a unui artist contemporan raman in continuare, de multe ori, cele clasice - gradul de notorietate al artistului, graba de a vinde, dorinta de a cumpara a potentialului ofertant - dar validarea reala a unui artist se face numai prin tranzactionare publica, prin vanzarea intr-o galerie, cu certificate de autenticitate sau prin licitatie. Este foarte important si brandul personal dar trebuie sustinut de valoare autentica.


Acril pe panza, artist Ema Dragan, 2017
Acril pe panza, artist Ema Dragan, 2017


Atelier Arcada Studio, Str Griviței 10, Buzau, +40 733 272 232
Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți